Rozbierzmy malarstwo na części pierwsze ( oczywiście nie jestem alfą i omegą i to moja subiektywna analiza ;)). Na obraz ma wpływ wiele czynników i wszystkie mają znaczenie.
Zacznijmy od KOLORU.
Kolor ma znaczenie, kolor to symbol i znacznik emocji.
Z jakimi emocjami kojarzy ci się:
Zielony, Niebieski, Czerwony, Żółty, Czarny ?
Pewnie odpowiedź to: spokój, smutek, miłość, radość/zazdrość, pustka/nostalgia
Jeśli odpowiedziałeś inaczej, to zastanów się dlaczego i z czym ci się skojarzyło? ( wydarzenie, osoba, rzecz itp.)
ZESTAWIENIA KOLORYSTYCZNE
To funkcjonuje wszędzie i wymagałoby pokazania, ale zwróć uwagę jakie kolory ze sobą zestawiasz. Możesz zbudować obraz za pomocą kontrastów i kolorów przeciwstawnych np. czerwień-niebieski, żółty-fioletowy. Niektóre zestawienia kolorystyczne sprawią, że obraz będzie świecił ( np. pomarańczowy i turkusowy ).
BIAŁY KRADNIE KOLOR:
Jeśli zestawisz kolor biały np. z kolorem różowym zobaczysz, że kolor biały zacznie chłonąc z koloru obok. Biały zrobi się delikatnie różowy
RODZAJ FARBY
Tempera, akryl, olej, areograf, sprej
Zwróć uwagę na możliwości i ograniczenia farby. Konsystencja, pigmentacja, długość schnięcia – dobierz odpowiednio do tego co chcesz namalować.
Osobiście nie lubię olejnych farb, ponieważ raz, że bardzo śmierdzą i wymagają odpowiedniej przestrzeni do malowania, po drugie, bo wyschnięcie ich całkowite może potrwać nawet kilka lat. Dlatego w swoim pracach używam farby akrylowej, które pozwalają mi tworzyć obrazy w krótkim czasie i nakładach nieskończoną ilość warstw.
FORMA I RUCH
Sam kolor to nie wszystko, sposób jaki malujesz też ma znaczenie. Pociągnięcia pędzlem, forma, kształty. Możesz obraz kontrolować za pomocą jednolitych plam lub laserunków, a możesz też ekspresyjnie machać pędzlem z farbą nad płótnem, możesz farbę rozcieńczać i malować za pomocą długich pociągnięć albo bez dodawania wody i za pomocą suchego pędzla. Samo narzędzie malarskie też daje nam wiele możliwości. Zwróć uwagę co chcesz malować i co chcesz przekazać.
PRZED MALOWANIEM, ZADAJ SOBIE KILKA PYTAŃ:
- jakie chcesz emocje wzbudzić w odbiorcy?
- jak chcesz by twoja praca była odbierana?
- co chcesz opowiedzieć?